Ester & Maria-Märta

Ester och Maria-Märta har bådat klarat vintern.
Kanske för att det knappt har varit någon vinter i år.
Vad jag pratar om är mina två älskade pioner.
 
Jag har döpt dem efter dess tidigare ägare.
Ester flyttade hit för flera år sedan, och har etablerat sig bra.
Henne grävde jag upp på en numera ödeträdgård,
bredvid mormors hus. Förr var detta en trädgård som bräckte de flesta
säkert på två mils radie. Maria–Märta flyttade hit förra hösten.
Hon har gamla anor och varit i släkten länge.
Förra hösten delade vi upp henne och hon verkar trivas här hos mig.
Hon kommer från mormor Märtas väl skötta land.
Men från början växte hon hos mormors mamma (Maria) i Värmland.
Nu en berest dam kan man säga.
Från Värmland till Småland, från Småland till Östergötland.
    


Kommentarer
Postat av: Anna ..tassar in..

Underbart..med kärlek o omsorg kommer dom blomma för dig..sanna mina ord :)jag älskar växter med en historia..jag har flera Grand Old Ladiesar här med..

2012-04-25 @ 22:28:31
URL: http://filipendula.blogg.se/
Postat av: Farmor

Vad härligt att du vet så mycket

bakgrund om dina pioner.

Jag hoppas på en riklig blomning ,

för dom är verkligen dekorativa

med sina stora blommor.

2012-04-26 @ 08:30:52
Postat av: H i Östergård

Vad häftigt att du har sådana namn på dina pioner. Kram H

2012-04-26 @ 19:13:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0