Sånt glömmer man inte!

Om man kunde backa i tiden, och stanna där någon vecka

eller så då skulle jag backa till 1976. 

Fyra år gammal då fanns det bara soliga dagar.

 

Soliga sommarlördagar som kantades av flakmopedsåkning med

pappa och vi plockad massor av smultron, medans mamma var på jobbet.

 

Sommaren då jag lärde mig cykla – jag minns det som igår.

Det var på grusvägen utanför huset som vi bodde i.

Morfar stod med mig längst upp på backen. Han höll i cykeln och

gav mig instruktioner vid fotändan av backen stod mormor och

tog emot mig. Sen cyklade jag varje dag ner till postlådan

och hämtade posten åt mamma och pappa.

Men jag aktade mig nog för bäcken som jag var tvungen att passera.

Stannade och parkerade cykeln långt innan man kom fram till

farliga bäcken och sprang det fortaste jag kunde förbi den,

stannade och tittade mig för på den ”stora grusvägen” gick

över och hämtade posten, tittade igen och sen sprang jag och

satte fast breven på pakethållaren, för att trampa hem.

 

Minns också fina vardagar hos farmor och farfar i sommarstugan – det var mitt dagis. Där farmor och jag satt på trappan och skalade potatis, eller satt och rörde i makaronerna så de skulle svalna. Bredvid sandlådan hade jag en alldeles egen vattenkran som farfar placerat så lägligt, ur kranen kom det sjövatten så det var fri tillgång. Finns väl inget bättre än vatten och sand att leka med då man är liten.

 

Blev man trött kunde man lägga sig i den grönmålade skrindan och ta sig en liten tupplur medan min snälla faster drog runt mig – hon var min stora idol som jag avgudade. (Jag har två snälla fastrar, men det var bara A som bodde hemma då jag var på farmorsdagis)

 

Jag kunde nog ta en vecka i 1977 också, sommaren jag fick både en lilla syster och ett eget indiantält!

Jag hjälpte mamma att vika plastsnibbar till blöjorna, lagade mat på min lilla spis och lekte mycket med grävskopan som pappa och jag hade byggt.

 

Varför detta långa inlägg undrar du?

Jo, för igår när jag efter min cykeltur satte mig en stund i solstolen kom jag på att vi måste ju ha lunch. Men vem har lust att gå in och skala potatis då solen skiner– då kom jag på, jag tar en balja som farmor och jag och sitter här på trappan.

Sagt och gjort, när jag sedan skickade ett sms till farmor och sa att idag har jag gjort som du och jag för fyrtio år sedan.

 

Då svarade farmor med ett sms: – Minns du det?

 

-Ja, sånt glömmer man inte!


Kommentarer
Postat av: Ama de casa

Men vilka härliga minnen - och såååå fint skrivet! Blev lite tårögd här av sms-konversationen mellan dig och farmor... Så vackert!

Ha en härlig söndag!
Kram

2016-07-10 @ 09:50:09
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: H i Östergård

Vilka fina minnen du delar med dig av. Jag tänk om man kunde vrida tillbaka tiden.... Men det går ju inte och då är det i alla fall härligt att kunna tänka tillbaka och glädjas en gång till.. Jag minns också den glada, underbara lilla M som spred så mycket glädje. Och det gör du ju fortfarande ;) Kram på dej från faster

2016-07-10 @ 10:27:30
Postat av: åsa i åsele

Så härligt minne, å så kul att Du har Din farmor kvar i livet.

kram

2016-07-10 @ 10:54:36
URL: http://naltanorrland.blogspot.se
Postat av: Paula

Skalar du potatisen??? Eller skrubbar kanske? Ja i en balja på trappan låter fantastiskt trevligt, ännu trevligare att du kan minnas barndomen ännu tillsammans med din farmor. Jag lärde mig cykla på en travbana i en småstad i Finland. Runt och runt, ingen trafik, grusväg, hej vad det gick undan, men jag tror jag var äldre, kanske bortåt 7
Söndagskram

2016-07-10 @ 13:33:35
URL: http://paulaz.se
Postat av: Anki

Vilket härligt minne ... och så underbart att kunna dela det med din farmor via dagens moderna telefoner :) Fint berättat!
Haha ... himmel så ung du är! När jag var i din ålder då hade jag nog samma outtröttliga energi, men det var länge sen!
Ha det gott!
Kram

2016-07-10 @ 19:23:16
URL: http://ankistankar.blogspot.se
Postat av: Days by Johanna

Härliga minnen och ja det var alltid fint väder när man var liten... :)

Tack vi är jätte nöjda. Om vädret tillåter fortsätter vi imorgon men det såg ut som vi skulle klara oss från regn imorgon, så vi jobbar nog på! Skönt och få det klart.

2016-07-10 @ 21:10:42
URL: http://daysbyjohanna.blogspot.se
Postat av: TantGlad

Underbara minnen du delar med dig om. Sån nostalgi. I bland minns man som om det vore igår.
Mysigt med potatisskalningen som oftast....eller i många fall skedde just på trappan förr. Man tog ut hushållsarbetet liksom.

Tack för fint inlägg och VARM KRAM

2016-07-11 @ 10:16:15
URL: http://tantglad.bloggo.nu
Postat av: Annika

Nu blev jag påmind om mina dagar som liten. Nu är jag visserligen betydligt äldre än dig men känns ändå väldigt likt min uppväxt fast det var min mamma som satt där på bron. Ha det gott och kramen

2016-07-11 @ 19:27:40
URL: http://badtant.bloggo.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0