Konståkning

Har du sett IKEAs senaste reklamfilm? Det är en tjej som provar sina konståkningsskridskor på parkettgolvet. Mmm det blir lite repigt, men hon löser det genom att lägga en matta över.

Men reklamfilmen fick mig att backa i tiden. Ända ner till slutet av 70-talet och till lågstadiet där vi skulle åka skridskor på gymnastiklektionen.

Jag hade aldrig tidigare stått på ett par skridskor.

Så min morfar skulle vara snäll och se till att jag inte var Bambi på hal is.

Så han for upp på vinden och hämtade ner min mammas gamla skrillor,

säkert två nummer förstora.

Sen lade han ut masonitskivor på mormorsköksgolv,

snörade på mig skridskorna och sen var träningen igång.

Du milde himmel – det är synd att det inte finns några 

kort på denna tillställning. Men jag minns det som igår.

( Om jag kunde åka på isen……nja, skridskor har aldrig

varit min grej. Det är helt klart bättre med längdåkningsskidor.)

Bilden är lånad från nätet.


Kommentarer
Postat av: Paula

Oh, jag var en riktig skridskoprinsessa! Det var ingen hejd hur mycket jag åkte på kvällarna hemma i förorten. Visserligen var det intressant av en annan anledning också, det var många söta pojkar på rinken...och vi hade rosettdanser. Då åker man till musiken, par och par...det du
Vilket härligt minne du plockade fram! Kram

2017-12-07 @ 22:25:33
URL: http://paulaz.se
Postat av: Ama de casa

Haha! Vilket engagemang och vilket härligt minne! :-) Synd att det inte finns bilder på det...

Uppfödd i Västerbotten som jag är så var skridskor ett måste. Jag var hyfsat duktig, men behövde dom där taggarna på konståkningsskridskorna både för att starta, stanna och svänga :-D

Åkte en del långfärdsskridskor i Sollentuna. Första gången jag testade sa Anders:
- Hmmm... Något får mig att tänka på Lilla Sportspegeln...
Haha! Undrar just varför... ;-)

2017-12-08 @ 09:11:38
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: åsa i åsele

Jag har inte kunnat kommentera här hos Dig senaste dagarna då blogg.se inte velat samarbeta.

Så kul minne å vilken uppfinningsrik morfar :)

Skridskor och skidor hör till det Norrländska måsten å skridskor och skidor är obligatoriska inslag på skolans Idrottslektioner.

kram

2017-12-08 @ 11:45:32
URL: http://naltanorrland.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0