det blir ingen...

.... sommar utan ärtor,
bönor och tomater!
Märgärtor är bara ett måste.
Gott att gå och äta direkt från landet.
(Morfar han odlade ärtor i långa rader.
Förstår vilken lycka det var att gå där
som liten och äta. Men man fick inte ta
ärtbaljorna själv - han var noga med att de
var "fullmatade" och rädd om sina plantor.
Men jag fick äta obegränsat!)
Bönor ska räcka både om sommaren och
gärna ska det frysas in en hel del till vintern.
(Det är väl också något som jag har med
mig från mormor & morfars trädgård)
 
Tomaterna Sweet Million vet jag
inte att jag haft innan. 
Det ska vara en tålig sort och
ge bra avkastning.
Tigerellaplantor fick jag alltid
av kusinen, så till minne av Susanne
driver jag upp dessa själv i år.

Kommentarer
Postat av: Anki

Nu blir jag såå sugen på att odla en hel massa, men vet ju att det inte funkar när vi är ute med husbilen...
Ärtor direkt från landet ... det är gott det!
OBS - jag har ny adress - och ny blogg :)
Önskar dig en fin dag!
Kram

Postat av: Anki

Hm ... undrar varför det alltid blir fel i adressfältet - här är nya adressen:
https://ankisbildblogg.wordpress.com/

2017-02-05 @ 10:22:06
Postat av: Eva

Vilken härlig uppväxt med morfar och mormor, den kan jag avundas många som fått uppleva detta.
Håller med dig om ärtor och bönor, det kan aldrig bli för mycket. Förra året testade jag mig fram med några sorter, så i år vet jag vilka jag vill ha mest av. Att bara få bryta av direkt av sina grödor i trädgården är en privilegierad lyx.
Tomater har jag icke gett mig in på.

Må väl kram/ Eva

2017-02-05 @ 15:01:43
Postat av: Ama de casa

Att norpa ärtskidor direkt från växtplatsen är hur gott som helst! Men dom är ena rackare på att gömma sig... ;-)

2017-02-05 @ 19:38:18
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: åsa i åsele

Du inspirerar :) kram

2017-02-05 @ 19:47:51
URL: http://naltanorrland.blogspot.se
Postat av: Paula

Hej, hur många påsar frön har du nu inför vårsådden? Gissar på sisådär 382....
Vad vinner jag om jag gissade rätt? Goda märgärtor ja, jag lyckades ju få några gröningar av fröna du skickade. I år ska jag inte odla...bara plocka av det naturen ger. Om den ger...hallon, det är höjdpunkten, plockar fortfarande ur frysen till morgongröten!
Kramiz

2017-02-05 @ 20:42:40
URL: http://paulaz.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0