En ängel flög förbi,

Mot himmelen så fri
Men hon lämnade sitt leende
på vår jord……

 

Det var sången som kom till mig direkt då jag under semestern fick veta att min fina kusin somnat in. En underbart fin kusin och vän. Hon är mamma till fyra barn och bara 40 år ung. Då känns livet så otroligt orättvist. Hon har verkligen kämpat mot cancern, övervunnit den – fått bakslag. Cancern har dykt upp på nya ställen. Vi har alla kastats mellan hopp och förtvivlan. Men hennes inställning var hela tiden att vinna – att trots sjukdom leva så vanligt som möjligt. Att vi andra runt i kring skulle leva som vi planerat. Vi hann prata mycket under den tiden då hon låg här uppe på sjukhuset i flera veckor för några år sedan. Då träffades vi så gott som varje dag, familjen långt borta – men jag bor ju här i stan där universitetssjukhuset ligger. Jag försökte att vara där en stund varje dag för att prata barnsdomsminnen, framtid och mycket mycket mer. Jag hade med mig fika och hemlagad mat – för sjukhusmaten var lite smaklös. 

 

Kan säga att det kändes väldigt märkligt den 12:e januari, då jag satt alldeles ensam på stranden. Nynnade på sången och blickade ut över atlanten, genom tårfyllda ögon. Bara en duva gick där i kanten. Ingen vind och havet låg nästan helt stilla. Alla andra satt i kapellet flera hundra mil bort och tog farväl av min fantastiska kusin.

Finaste Susanne Du kommer alltid att finnas i mitt hjärta och när jag gör vissa saker ja, då kommer jag alltid att tänka på dig. Under de här sjukdoms åren kom vi varann så otroligt nära (vi har väl alltid varit nära och gjort saker ihop från att vi varit små till att vi hjälpt varandra med flyttlass osv). De senaste fem åren så hördes vi av mer eller mindre varje dag med sms, hade vi vägarna förbi varandra stannade vi till och fikade. Vi bytte plantor vi drivit upp, fröer vi samlat, vi bollade tips, matrecepet och trädgårds ideér, vi gav varandra inspiration. 
 

På kvällen efter begravningen mejlade min syster mig och talade om att de varit över 200 personer i kapellet och tagit farväl och att hela akten inleddes med att Jill Johnsons låt `Kärleken är´ spelats. Då var det så att jag rös till.

Även om du inte finns här hos oss, så har vi alla fina minnen - ditt leende bär vi med oss. Din fina make och dina underbara barn är så klart alltid lika välkomna - vi har sagt att vi håller kontakten -lever livet som "vanligt", det blir nog bäst så. 
Under december 2016 gick tre släktingar ur tiden, men även en vän till familjen. Två av släktingarna hade levt ett långt liv 100 resp. 84 år – då är det okej att få somna. Men att bara få som kusinen leva i 40 och vännen som inte var mer än lite 60 då känns det inte okej. 
 
http://www.bing.com/videos/search?q=k%c3%a4rleken+%c3%a4r&view=detail&mid=1CBDFC89773D98D831CC1CBDFC89773D98D831CC&FORM=VIRE
 

Så ta tillvara på varje dag – lev ditt liv Här och Nu!

 


Kommentarer
Postat av: Anki

Beklagar och ryser varje gång cancern tar någons liv. Tänk om de kunde utrota den där otäckingen. Verkligen inte ok att unga människor ska behöva lämna jordelivet och sina nära.
Kramiz

2017-01-25 @ 19:13:34
Postat av: Anki

Så tråkigt med din kusin ... beklagar verkligen sorgen. Som du skriver så var hon alldeles för ung för att drabbas - det känns så orättvist!
En mycket god vän dog i cancer för snart tre år sedan - också hon alldeles för ung, bara lite över 40 hon också.
Varm kram till dig.

2017-01-26 @ 07:57:51
URL: http://ankistankar.blogspot.se
Postat av: åsa i åsele

Beklagar. *kramar om*

Fuck cancer.
Jag brukar sällan använda ordet hata,
men ihop med ordet cancer passar hatar bra.

2017-01-26 @ 08:06:47
URL: http://naltanorrland.blogspot.se
Postat av: Ama de casa

Så fint skrivet om din kusin, och vilken tur att du fanns där i närheten och kunde ge stöd, styrka och vänskap.

En HEMSK sjukdom!

Beklagar sorgen.
Stor KRAM!

2017-01-26 @ 17:26:08
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Gemsofmylife

Beklagar sorgen min bloggVän önskar att du var här så jag kunde ge dig en stor kram, cancer är en fruktansvärd sjukdom som jag verkligen hatar då den även finns i. min släkt och har även tagit vänners liv...:(
Jag skickar dig värme och energi
KRAM

2017-01-26 @ 21:21:57
Postat av: Paula

Beklagar sorgen, så djupt tragiskt när en mor går ur tiden på tok för tidigt. Samtidigt kände jag glädje över er vänskap som säkert betydde jättemycket för henne. Jag har skrivit mejl till dig, har ju lika tråkiga erfarenheter som du för tillfället. Låt oss hoppas att vi slipper mista flera nära och kära i år.
Styrkekramen

2017-01-27 @ 15:37:29
Postat av: Åsa i Åsele - mobil

Jag hoppas Du förstår jag aldrig skulle lägga ut en bild i bloggen om någon var skadad Olyckan hände vid 18tiden å J fotade kl 22 då han väntade på att kunna köra förbi.
Kram Jag hoppas Du har en fin fredagskväll framför Dig 😘💕

2017-01-27 @ 17:52:59
Postat av: Anna

Men du min fina lillasyster, så varmt du skriver. Så innerligt rörande... det träffar mig rakt i hjärtat. Hon var så spröd och fin.Vi ska vara rädda om varandra och bry oss om det som är viktigt. All kärlek till dig.

2017-01-28 @ 18:59:22
URL: http://filipendula.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0