fortsättningen på second opinion....

Igår kväll var jag och Elvis hos den gamla chefsveterinären för Kolmårdens djurpark.  (Du har säkert sett honom på TV om du tittat på Djursjukhuset) Han var tveksam till att det var forl, han tyckte att jag skulle tvätta Elvis i munnen med Corsodyl för att se om tandköttsinflammationen ger med sig. Nu såg ju Elvis mycket mindre röd ut i tandköttet än han gjorde då hela cirkusen började. Så det kanske inte är så farligt trots allt.

Sen när jag körde hem började jag fundera tillbaka i tiden, men jag minns inte om det är Elviskatten eller om det var Oscarskatten som var röd i tandköttet redan som ungkatt och att jag då skulle ge Stomodine vid ett par tillfällen – vilket katten hatade. Om det nu var Elvis så kanske det är så att han alltid sett ut så här i munnen och nu verkar han ju inte lida av det utan äter och är ute igen. Men jag fick också höra att det gjorde inget om en så fet katt åt lite mindre – jag tar det där med glimten i ögat. Jag vet att katten är stor, men det är omöjligt att banta något som själv går ut och hämtar mat om det ges för dåligt av den bättre maten inne.
 

Kommentarer
Postat av: Ama de casa

Vad skönt att det verkar kunna bli bra med medicinering, och han verkar ju bli mer och mer sitt vanliga jag också :-)

Visst har jag sett Bengt Röken på TV, jag hade dessutom honom som lärare när jag gick djurvårdarlinjen på Kolmården :-)

2018-03-07 @ 09:22:51
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: åsa i åsele

Härligt att höra ett positivare omdöme och jag tror ju att denne veterinär är så pass kunnig att Du utan risk kan lita på honom.
Det är ju svårt att minnas hur en katt, eller hund såg ut i munnen innan problemet uppstod ifall man nu inte brukar borsta tänderna på djuret dagligen så man har koll på läget redan innan.
Eftersom Elvis verkar må bättre så kan Du nog släppa tanken på den dyra behandlingen,
börjar Elvis må sämre senare så får Du då ta ett nytt beslut.
kram

2018-03-07 @ 15:16:16
Postat av: Eva

Hahaha ja så är det, får han inget gott inne så går han ut och skaffar sig annat mums mums.
Men så fet är han väl inte och fy för att skölja mun i sådant äckligt för en katt, de spottar ju sällan ut.
Det händer att jag tittar på veterinärerna, men oftast blir jag så ledsen och rörd så jag orkar inte se på det.
Kram/ Eva

2018-03-07 @ 18:58:42
Postat av: Anki

Skönt att Röken verkade mer positiv! Fet är han väl inte! Sixten hämtar också gärna mat själv om det som bjuds inte passar - och han har ett skafferi där han sparar det han inte orkar äta upp!
Djursjukhusen har en tendens att gärna fortsätta med undersökningar och behandlingar ... money, money ...
Vilket dj..la väder!
Kram

Postat av: Farmor

Om han så skulle väga lite för mycket vad gör det!
Han är ju så otroligt fin, hoppas det går över
i munnen också! Fy vad det snöar här i dag igen!
Ha det så bra ! Kram!

2018-03-08 @ 09:58:05
Postat av: Paula

Men så bra, att du har ett annat alternativ att prova! Men att kalla katten för tjock...buuu
Jag har också en på tok för tjock katt, Astrid, hon blev det efter att hon fick sina ungar o sen sterliliserats. Men, säger som du, om maten inte räcker här hemma så går hon ut o jagar själv. Hon har ett bra liv i alla fall...Läser vidare

2018-03-08 @ 21:17:30
URL: http://paulaz.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0