En pöl…..

Igår när jag  backade ut bilen på morgonen och skulle iväg till jobbet så såg jag en liten pöl på golvet.  Det gick snabbt att konstatera att det var kylarvätska som läckt ut. (Bara att doppa fingret i pölen och lukta) Öppnade huven och tittade ner på kylaren……bara att köra in bilen i garaget igen.

 

Tog mig till jobbet med andra bilen – maken erbjöd sig att cykla till sitt jobb han har bara 5km dit, jag fyra mil och var redan sen efter upptäckten.

 

Undertiden jag jobbade funderade jag på om det kanske bara var en spricka i nedre kylarslangen…… (lätt fixat!)

 

Men sådan tur hade jag inte, såg ju då jag kom hem att det läckt ovanför slanganslutningen. Ringde pappa för lite konsultation. Ja, det var ju inget att välja på – bara att skruva dän kylaren och köra ner den till Småland för att se om det var lagningsbart.
 
Jag knorrade lite över att skruva bort den men fick till svar: - Att så mycket har du varit med och skruvat, så det klarar du!
 
Visst gjorde jag det, det var ju ingen större vetenskap även om jag fick skruva bort lite annat innan jag kom åt bultarna som håller kylaren. Så bort med den, det tog ju inga evigheter, det tog längre tid att få fatt på rätt verktyg och köra ner den för en bedömning.
 (Här ligger den nu i garaget och har tackat för sig)
 

Nu väntar jag på en ny från Tyskland, följer den flera gånger om dagen via nätet order behandlas och nu ikväll order plockas……

 

Men jag vill/behöver den ju nu!!!

Hoppas nu bara att jag får dit den själv också när den kommer…..coronatider ställer verkligen till det. Men nu finns ju alla verktyg på plats, glykol är inköpt. Det gäller bara att komma ihåg hur allt satt, så det är bra om det inte drar ut förmycket på tiden, och jag behöver ju bilen.

 (det är tomt bakom grillen på bilen)
 

Syrran som inte bor så långt från mig har erbjudit sig att assistera.

 

Idag har jag kopplat om ett felanslutet stuprör….. kommunen har gjort en utvärdering av allt dagvatten i området och såg då att ett av våra stuprör var felkopplat. Men nu är det åtgördat.  Efter morgonpomenaden så blev det gräsklippning och trimmade kanter.

 

 

Nyklippt och en linslus kom det med=)

 

 

Undrar vad som händer imorgon?

 

 

 Kanske slår första blomman på Rosenpionen ut?
Trevlig Pingsthelg!

 


Kommentarer
Postat av: BP

Så du är bilmeck... också! Helt otroligt! Antar att din bil har några år på nacken. På en nyare bil hade du nog inte kunnat lossa kylaren själv. Ja, jag hade inte ens gett mig på ett sånt arbete.

Gissar att det var betydligt roligare med trädgårdsarbete i solen:-)

2020-05-29 @ 23:30:44
URL: http://bp-computerart.blogspot.com
Postat av: Anki

Du är verkligen otrolig! En riktig mångsysslare! Förr fanns en "kylargubbe" i Norrköping, men det var länge sen. Jag minns i alla fall att jag tyckte det var läskigt att åka dit ... han var aldrig nykter och fanns inne på en en ruffig bakgård ... ryser!
Nyklippt och fint hos dig - här är gräset knähögt - gräsklipparen trasig ... så ja, det får väl vara långt :)
Trevlig helg!

2020-05-30 @ 07:03:03
URL: http://ankisbildblogg.wordpress.com
Postat av: Ama de casa

Jösses vad händig du är! Nåt sånt hade jag aldrig gett mig på. Hoppas det går bra med återställandet också. Jodå, det gör det såklart! Duktiga du :-)

Hoppas spionen ger sig tillkänna idag då :-)

Ha en finfin dag!

2020-05-30 @ 09:38:28
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Mirjam

Det vore ju trevligt om pionen slog ut så det blir nåt positivt att tänka på...men jisses så duktig du är!

2020-05-30 @ 21:21:13
URL: http://tanthuset.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0