Streckgubben...

I tisdagsmorse åkte bandaget av och där under fanns  streckgubben kvar som ortopeden ritade dit innan han satte bedövningssprutorna. Oj, så rynkig huden var ......men på eftermiddagen
 
 

Hade den slätats ut något och rörelsefriheten ökade markant med bara små plåsterlappar.


 

Onsdagsmorgon efter dusch så börjar min enda tatuering att ge vika.....

På med nya plåsterlappar för kl 08 hade jag tid hos min gamla fysioterapeut.

Och så här löd domen efter det besöket.

Han var INTE lika övertygad som ortopeden om att det är menisken som är största problemet till min smärta, utan tror att det mesta av smärtan i knät kommer av broskförändringen där Femur  möter Tibia. ( På svenska lårben & skenben) Det var så han tolkade pappret jag hade skickat till honom som jag fick i handen efter artroskopin. Längst ner på pappret står det: Förväntad tid till symtomfrihet och alternativen är:

6veckor, 3 månader, 6 månader och 12 månader. Ortopeden har har ringat in hårt runt 6 veckor lite lösare om 3månader men även gjort en cirkel om 6 månader.

 

Fysioterapeut som är van att tolka dessa uppgifter säger att jag ska ställa in mig på 6 månaders rehab.  Och där jag är då efter 6 månader det är så bra som det kan bli.

 

Han mätte ut lite vinklar i knät gjorde tester och fixade iordning ett träningsprogram åt mig. 

Så nu har jag ett träningsprogram med 10 övningar. Vissa av övningarna kände jag igen sen i höstas. Känns som om jag börjar jag om på noll igen, men den här gången hoppas jag på ett annat resultat, nu är ju vissa problem borttagna. 

 

 

Viktigaste i hela processen är väl att jag är motiverad - så mitt långsiktiga mål är nu inställt på december och att kunna röra mig fritt på Gran Canaria igen =) Sen har jag så klart delmål.

Jag har dessutom de i min närhet som peppar och insprirerar.

Återbesök hos fysioterapeuten om 14 dagar. Nu blir det inte mer rapporter om knät hoppas jag, det finns ju roligare saker att visa upp. 

 

Fröken persika som blommar på barkvist - hon började att slå ut förra veckan då solen sken, nu har det snart regnat i 36 timmar- inget bra för min eventuella framtida "persikoskörd".
 
Även den rosa magnolian vid trappan sprack upp något, fast inte riktigt i fullblom. Nåja  värmen kommer nog tillbaka snart.  
 
 

 

 

Kommentarer
Postat av: Ama de casa

Jag gillar den inspirerande streckgubben - du får fylla i den så du blir påmind om vad som snart gäller.

Du är så himla duktig på att utföra dina övningar och följa träningsprogrammen så det kommer nog att gå fortare än 6 månader. Men det är ju ändå bra att utöva gymnastiken även efter att det känns bra. Anders slutade med sina armövningar när armen kändes som vanligt, men då kom viss värk tillbaks. Nu har han återupptagit sin träning (fast inte lika intensivt) och allt är frid och fröjd igen.

Håller tummarna för både ditt knä och för vårens återkomst så att blomningen får fart igen!
Kram

2021-05-06 @ 09:09:21
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Micke

6 månader går ju fort men så känns det kanske inte just nu för dig.
Har du inte funderat på att tatuera in streckgubben där på riktigt?
Behöver ju inte kosta så mycket och en inspiration kanske det skulle bli.

Lycka till med din rehab nu och ta hand om dig.

2021-05-06 @ 10:16:08
URL: http://guldkryckan.blogspot.se
Postat av: Anki

Skönt att det gått bra så här långt och att du känner inspiration att fortsätta med rehab. Sex månader går egentligen ganska snabbt, men bra att ha delmål och perfekt att ha många som peppar och hejar på!
Heja dej!

2021-05-06 @ 18:45:18
URL: http://ankisbildblogg.wordpress.com
Postat av: BP

Gillade streckgubben! Den skulle jag nog vilja behålla som "riktig" tatuering alltså, som minne bara. 6 veckor tycker jag nog borde räcka, så jag håller tummarna. Utgår från mig själv som du förstår. Är du sjukskriven nu eller jobbar du? Du får gärna uppdatera oss om knät, tycker det är intressant att följa, då både jag och min bästis Yvonne har genomgått samma operation. Och alla reagerar olika... konstigt nog.
Hoppas den stackars persikoblomman och Magnolian inte frös ihjäl idag...

2021-05-06 @ 19:34:44
URL: http://bp-computerart.blogspot.com
Postat av: Ditte

Streckgubben är fin. Och är du rädd om honom med plåster så kan han nog hålla sig kvar ett tag till Fint med en kunnig fysioterapeut och ett bra träningsprogram ger mycket.
Jag har en dotter som gjort liknande och annat med sitt knä och där varierade tiden vid olika operationer. Sex veckor är kanske lite väl optimistiskt men å andra sidan ska man vara positiv.
Hoppas som BP att du uppdaterar dina framsteg då coh då.
Visst är det kyligt för persikoblomman. Kanske får du lägga på ett värmande omslag om det ska fortsätta att vara kallt. Vacker är den och magnolian likaså. Bara att njuta. Men än bättre att göra det i sol och bättre värme

2021-05-06 @ 21:51:54
URL: http://dittemitti.se
Postat av: Paula

Vad du fått utstå med detta förbenade knä! Är det andra knäet helt intakt? Hur kan det bli så tro? Men bra förstås att inte bägge är drabbade...
Det kommer att bli en formidabel explosion nästa vecka här uppe. Från nollan till tjugo grader på tisdag. Säg att tempen ökar med 5 grader varje dag fram till tisdag, otroligt! Den som lever får se. Persikoblommen var ljuvliga, tycker mer om blommorna än om frukten...
Snar bättring

2021-05-06 @ 23:29:05
URL: http://paulaz.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0