håll i dig.....

... nu åker vi
bakåt i tiden.
Vi är på Kornettgården, Vreta Kloster - Östergötland.
 
Jag är där då de öppnar, hänger på låset och ägaren blir glad
av kunder som hänger på låset säger han =)
 
Jag passar på att fota utanför smedjan innan de öppnar.
Hittar även en kul stubbe med tillhörande tåg. 
(Lilla Tåget - bara för dig Ama!)
Vi löser biljett, tja inte till tåget utan in till museumet,
kommer strax in i ett välfyllt kök.
Jodå konstaterar samma bord och stolar som
mormor & morfar hade då jag var liten.
 
Längre in i lokaen känner jag även ige O´boj burkarna och
den blå dammsugarenen äkta Elektrolux, farmor och farfar
hade en sådan och även jag har haft en. 
Lånade den av mormor  när jag flyttade hemifrån,
det var inte lätt att hitta påsar till den på 90 talet.
 
På andra våningen möts jag av en kiosk
 
 
En bättre lådbil
Mot husväggen står ju morfars gamla cykel!
Inte för att jag såg honom cykla på en sådan
men jag har hört när han bertättade om det.
 
En skomakarstuga....
Vi hoppar fram till plaståldern och visst där står en
del av de Smurfar jag och min syster lekte med som små.
Lite coola skyltar hittade jag också.
Gillar den här allra bäst Framtidslagret! 
Jag har ett eget sådant, du vet det där: Bra ha lagret....
numera ska jag kalla det framtidslagret.
 
Det här var ett axplock av alla bilder jag tog.
Har du vägarna förbi Östergötland och vill ha en nostaligstund
sväng då in här och det håller öppet till den 23 augusti i år,
det är stängt på måndagar.
Här finns verkligen allt och lite till. 
 
Rent, snyggt och välorganiserat 
absolut värt inträdesavgiften.
Fika finns att köpa! 
 

Kommentarer
Postat av: Anki

Ett ställe vi besökt ett par gånger, men nu är det länge sen ... så kanske dags för ett nybesök. Framtidslagret fanns inte då och inte den fina stubben eller tåget. Verkligen ett trevligt besöksmål! Fina bilder!
Ha en fin lördag!

2020-07-25 @ 08:18:22
URL: http://ankisbildblogg.wordpress.com
Postat av: Ama de casa

WOW!!! Vilket ställe! Hög igenkänningsfaktor från barn- och ungdomen på många av grejerna. Vi hade till exempel en Volta-dammsugare, fast vår var limegrön.

Och du. Stort TACK för lilla tåget! :-D

Ha en fin dag!

2020-07-25 @ 09:23:15
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Ditte

Stort tack för besöket här på Kornettgården.Jättetrevligt! Dessutom intressant och roligt med väldigt fina bilder. Här skulle jag också gärna göra ett besök-

2020-07-25 @ 21:10:26
URL: http://https://dittemitti.se
Postat av: Beate

Dregel,, dregel! Stort tack för den för mig kostnadsfria visningen. Tänk att man kan samla och bevara gamla dammsugare. Burkar förstår jag ju att man kan samla på, men dammsugare... Coolt!
Åsså gillar jag den gamla bilen också:-)

2020-07-25 @ 21:25:28
URL: http://bp-computerart.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0