erfarenhet....

På väg hem från Stockholm hade vi en himla tur.
Då kom 27 års erfarehet av bilkörning till stor nytta.
Jag hann att bromsa ner och stanna
bilen framför älgen som beslutade sig att gå över E4 an.
(Att jag hann var att jag skymtade något i ögovrån och bara
släppte gasen och lade på foten på bromsen - hörde inne i
huvudet pappasröst som sa:
Lita på dina sinnen.
Det var något han sa då vi övningskörde, för 27 år sedan eller så,
men det sitter inpräntat i ryggmärgen)
 
Som närmst var vi cirka 4 meter från den stora älgkon.  
(men då stod vi nästan stilla med bilen)
 
 
Mitt i hela situationen dyker polisen
upp från en påfartssträcka och sätter på blåljusen
för att påkalla övriga bilisters uppmärksamhet (antar jag,
eller så har de sett älgen tidigare på påfarten och ser att
älgen är påväg ut mot motorvägen).
 
 
Men jag förstår inte hur folk tänker, - om de
tänker alls eller om de inte ser???
 
 
Då älgen är mitt mellan söder och norrgående körfält och
kliver runt stressad och virrig bland vägräcket som
skiljer körfälten åt då beslutar sig någon för att köra om.
 
 
Jag vet att älgar är inte att lita på, de kan vända tvärt,
hoppa högt osv. Ja, ja det gick ju bra älgen kom över och
ingen olycka för varken människor eller djur. 
Den här älgtjuren bor i Småland, han står
ofta där eller så är han och äter äpplen i
trädgården hos fotografen
som är min bästa kompis
 

Kommentarer
Postat av: åsa i åsele

Här omkring händer det nästan dagligen viltolyckor,
ren och rådjur är väl vanligast men flera älgolyckor senaste tiden.
Ni hade tur, eller Du är observant... hur folk tänker som kör om då det är djur i trafiken förstår jag icke.
Det är ju obegripligt att vissa människor inte förstår att det kan hända en olycka med dödlig utgång för både människor å djur när de inte saktar ned farten.

Jag är glad att Ni klarade Er, kram

2016-12-07 @ 19:36:06
URL: http://naltanorrland.blogspot.se
Postat av: Anki

Vilken tur att du du såg den! De är opålitliga - speciellt när de blir stressade och jag fattar inte heller hur folk tänker... Skönt att det gick bra!
Har varit nära ett par gånger, men haft turen på min sida. Så här ute på landet ser man djur på och vid vägen nästan varje gång man är ute med bilen.
Kram

2016-12-08 @ 05:04:13
URL: http://https://ankistankar.blogspot.se
Postat av: Eva

Ja de där älgarna har ingen trafikvett alls, fniss
men det borde vi människor ha. När jag sett en älg springa över vägen vill jag varna andra trafikanter och blinkar lite med lyset, tro inte att de minskar farten, nejdå de snarare ökar, hå hå ja ja . . . .
Vilken tur du litar på dina sinnen, din far hade så rätt, det måste man göra.
Må väl/ Eva

2016-12-08 @ 18:20:12
Postat av: Paula

Men huva så otäckt, det hade ju kunnat sluta med förskräckelse! Tänk att det alltid finns några jubelidioter som bara ska fram, kosta vad det kosta vill! Klok pappa har du som gav goda råd! Kram

2016-12-08 @ 21:44:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0