gör om och gör rätt....

.... förra fredagen kom maken hem och sa att nästa fredag

är det min tur att ha med fredagsfika till jobbet.

Okej, sa jag det finns en liten lyxigare småkaka

i frysen och förklarade vilken kaka det var.

 

Det duger inte med en liten kaka,

nu har jag bytt avdelning och idag

till fikat var det tiramisu.

 

Okej, då vet jag vart ribban ligger......

 

Vad ska jag baka till 16 personer?

Har gått och grunnat lite på det där och bestämde mig för

att göra kladdkakebakelser, med karamelliserad

mjölk och nougat - de är goda och brukar gå hem.

Jag gjorde precis som vanligt,

men de blev inte som vanligt.

De blir ett fall för komposten.

Så det var bara att börja om, vad som gått fel vet jag inte.

Jag har inget glömt och ändå är de helt döbakta och bara

sjönk ihop mer och mer när de stod och svalna.

Hade ändå in dem lite längre i ugnen än vanligt

för det såg inte bra ut då tiden gått ut.

 

Men som sagt gör om och gör rätt!
Nu ser de ut som de brukar,

nougaten är på och i morgon

kommer det att spritsas grädde på

toppen - jag hoppas att de håller måttet!

(Jag kan inte minnas att jag någonsin

misslyckats så brutalt med någon kaka,

men plötsligt händer det)


Kommentarer
Postat av: Paula

Ingen av mina män hade någonsin kommit på tanken att tala om för mig att dom ska ha med fikabröd till jobbet och det är jag som ska fixa det! Haha, du har skämt bort din man! O är det inte typiskt att det misslyckas just då? Kanske var det någon som hällde lite ättika i smeten...?
Jag läser lite mellan raderna på dina kommentarer att ditt tålamod vad gäller våren börjar tryta. Kan trösta dig med att även jag börjar lessna när det snöar och snöar och det blir bara jobbigare att ta sig fram. Vintern i all ära, men vi vill ju har fyra årstider! Kram och trevlig kväll!

2018-03-08 @ 21:20:10
URL: http://paulaz.se
Postat av: Anki

Oj ... så kan det gå ... och allra helst när man minst vill det! Nu tror jag säkert de nya blev som de skulle och alla blir nöjda och belåtna!
Ha en fin dag!
Kram

2018-03-09 @ 09:25:58
URL: http://ankisbildblogg.wordpress.com/
Postat av: Paula

Fantastiskt kul att dina ansträngningar bar frukt, godkänt med beröm! Nu kan du pusta ut och njuta av helgen/Kram

2018-03-09 @ 20:09:48
URL: http://paulaz.se
Postat av: Ama de casa

Hmm... Anders skulle aldrig ha kommit på idén att be mig baka till hans jobb. Han ville väl ha kvar jobbet, kan tro ;-) Men typiskt att det ska krångla just den gången...

2018-03-10 @ 18:50:27
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Anna

Hi hi även den bästa kan alltså..men som sagt det är bara att börja om från början börja om på nytt varför ska man sörja..ha ha.
Men varför är det ofta så när man ska baka för en speciell anledning så blir det inte som det brukar. Det måste vara något övernaturligt som spelar oss ett spratt. Ser väldigt gott ut det där du..

2018-03-11 @ 14:27:38
URL: http://filipendula.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0