sol, humlor och fästingar...

... ja så är det denna lördagen
på Skogsliden.
Plockade en fästing på Elvis
igår och idag tog jag en till.
Så nu har han fått första
dosen med Front Line.
 
Idag på morgonen var jag
och köpte en varmkompost!
Ihop sättningen fick
bli i solen på trädäcket.
Men sen flyttade jag den
till baksidan bakom garaget,
lite sol där men mest skugga.
Fyllde den först med lite
torra kvistar och gamla björklöv.
Sedan tömde jag i det
som fanns i Bokashihinkarna.
Sparade förstås på vätskan
som bildats, det blir fint att
gödselvattna med lite längre fram.
Man ser på färgen att vi
ätit mycket rödbetor i vinter.
 
Innan jag gick in för att fixa
eftermiddagskaffet så både
hörde och såg jag en stor humla!
Flera bin som vaknat och gärna
besöker krokusarna.
Såg också en nässelfjäril.
Elvis kom stolt och lade upp
 en större mus framför mina fötter,
så nog är det vår!
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Paula i pörtet

Men fy säger jag nu, är det redan dags för odjuren! Våra katter brukar klara sig bra, har aldrig gett dem fästingmedel. Jag tror dom tar bort dom själv till skillnad från jycken. Henne måste jag trimma kort innan fästingsäsongen börjar, annars får jag aldrig syn på otäckingarna.
Ha en fortsatt fin helg/kram

2015-03-14 @ 17:11:08
URL: http://paulaz.se
Postat av: Glada gumman

Ingen fästning på vovven än, men vi får nog sätta på hennes Scalibor-halsband. Det har fungerat bra på henne.
Vi har komposterar i många år och har nu 2 stycken Biokub. Fördelen med dem är de går att bygga på, eller ta bort delar om man inte har så mycket kompost.
Det är fullt med liv i den nu, maskar och andra kryp som slänger sig över matavfallet vi lägger i :)

2015-03-14 @ 17:44:03
URL: http://gladagumman.bloggo.nu/
Postat av: TantGlad

Ja nog är det vår nu. Humlor och humlesurr älskar jag. bbbbbbzzzzzzzzzzz......såå söta de är.

Du fixar och grejar så duktigt.
Jag önskar dig en superfin och skön söndag.
Varma goa och soliga kramar från mig!

2015-03-15 @ 09:36:41
URL: http://tantglad.bloggo.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0