jag "sliter"....

... medans somliga tar det hur lugnt som helst!
 
Idag gjorde jag slag i saken och tog fram alla mina Dahlior,
som legat på vinterförvaring.
Men vintern har gått hårt åt dem,
har aldrig slängt så många knölar som idag,
vet inte vad som varit fel, för jag har gjort precis som vanligt.
Tur att jag beställt några nya.......
.....Men de gamla räcker kanske ändå?
När jag kom till 50:e satta Dahlian så slutade jag att 
räkna, men det är inte säkert att alla lever.
 
 
Sen gör jag en vild chansning och försöker driva upp dem ute.
Men jag har täckt dem med både fiberduk och en
kartong till natten samt ett litet extra täcke på det.
 
 
För det är ju omöjligt att ha alla dessa lådor
inne iväntan på att de ska titta upp och sedan
grävas ner på sin plats i de runda landen. 
  
En pappskiva på bordet, sekatör, handskar och
kniv för att kunna dela på dem.
Upp från källaren med några lådor i taget,
fram med lecakulor att ha i botten.
   
 
Leca, sen jord, på med roten och
så täcka upp med jord.
Det gick åt 4 säckar jord innan jag var klar
och det tog lite över 4 timmar.
                        
Vissa knölar var lätta att dela på,
här är en som blir till tre nya plantor.
              
 
Satte burkarna i pallkragar på däcket 
bara för att kunna "kattsäkra" med 
ett kompostgaller.
Här är en bråkdel att beskåda!
 
 
 

Kommentarer
Postat av: åsa i åsele

Du jobbar på riktigt bra :(

Kattsäkra låter förståndigt,
glömmer aldrig då min far varit i väg och hämtat sand till mig/oss att ha till vinters sandning å ställer hinkarna på trädäcket, vips så satt Fru Katt där å pinkade... inte riktigt kul med "kattpinkad sand" som ska stå inomhus för att inte frysa ihop då det blir ishalka.

kram

2016-04-11 @ 20:34:37
URL: http://naltanorrland.blogspot.se
Postat av: TantGlad

Dhalior är jättevackra blommor, och jag själv har alldrig lyckats med dem. Jag har en vän som har förvarat sina Dhalior i källaren i åratal...och lyckas. Hon förvarar även fuxia som hon drivit upp så det ser ett som små träd (stammar) som är ca 1.70 höga. Jättefint. Hela entrén brukar hon sätta ner fuxiorna.
Ha det så gott för nu ska jag själv dricka mitt goda morgonkaffe.
Kramelikram.

2016-04-12 @ 06:09:13
URL: http://tantglad.bloggo.nu
Postat av: Anki

Jag gillar dahlior, men jag har inte alls sådant tålamod att pyssla om dem som du har :) Hoppas nu de flesta av dem du planterat lever och kommer att frodas - smart med kattsäker odling!
Kram

2016-04-12 @ 06:40:03
URL: http://ankistankar.blogspot.se
Postat av: kolonilotta

Förstår hur ont det gör.
Nu har ju inte jag såååå många.
Men blev jätte ledsen jag med när ALLA hade dött! :(
Förstår inte alls vad som hände.
Jag har en favorit som jag hoppas lyckas hitta igen.
Hoppas du lyckas få liv i dom kvarvarande. Men det får du säkert!
Jag håller tummarna för dig! :)
Stor kram ❤

2016-04-14 @ 06:16:48
URL: http://www.kolonilotta1.blogspot.se
Postat av: Anna FR

Ja det räcker säkert..du är ju galen till att ha många du..
Min lilla Dahlia ser stendöd ut..men jag väntar tålmodigt.

2016-04-18 @ 14:57:50
URL: http://filipendula.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0