spröda...

struvor i två modeller i år.
 Förra julen buda jag hem ett nytt struvjärn på tradera då det
gamla som morfarsmamma hade och bakade
struvor med gett upp i gängorna.  
Jag har sparat de gamla järnen ändå av nostalgi skäl
- kanske är järnen äldre än jag tror?
(Kan minnas att jag fick vara med morfar och göra struvor
en gång då jag var liten - eller jag fick titta på, på avstånd i köket.
Det är ju lite lurigt då man har 180-185 grader varm
olja i kastrullen. Själv är jag helst ensam i köket då jag gör dessa)
 Så i år kan mormor knapra i sig struvor i former av fjärilar och stjärnor.
Eftersom hon gett de gamla struvjärnen till mig så faller det på min
lott att se till att hon har struvor till jul. Det bakar jag så gärna till henne!
Det är riktigt kul att göra struvor och spröda och goda är de till kaffet.

Kommentarer
Postat av: åsa i åsele

Jag har nog aldrig smakat struvor,
misstänker att de påminner om munkar...
munkar äter jag absolut inte.

Min mor gör rullrån... vet Du vad det är?
Dem äter jag inte, men Elin gillar dem :)

kram

2016-12-09 @ 14:32:00
URL: http://naltanorrland.blogspot.se
Postat av: Anki

Mums - kalasgott till kaffet!
Ha en fin lördag och en fin tredje advent!
Kram

2016-12-10 @ 07:28:21
Postat av: Din faster

Vad fina! Och det syns verkligen att de är väldigt spröda och goda ♥♥♥
Ha en bra helg! Kram H.

2016-12-10 @ 10:49:02
Postat av: Paula

Riktiga konstverk har du skapat med ditt struvjärn! Självklart ska du behålla de gamla järnen även om du inte kan använda dem. De pryder säkert sin plats någonstans i hemmet. Och mormor blir säkert jättelycklig när du som vanligt kommer med din present. Kramen

2016-12-11 @ 16:20:02
Postat av: TantGlad

Mmmm....struvor som är så gott. Min mormor hon bakade struvor till jul hon. Själv bakar jag HELST inte.
Ha en fortsatt fin tredje advent och kram.

2016-12-11 @ 17:33:41
URL: http://tantglad.bloggo.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0