fortsättningen....

...om den där stora zinkbaljan.
Den har stått i källaren i några år nu.
(Sen mormor flyttade från huset).
Ibland behöver sakerna stå till sig lite innan
man tar dem i bruk. För några år sedan
hade jag planer på att borra hål i botten på
den för att dränera och sedan plantera i den.
 
Tur att jag kan besinna mig ibland!
 
För nu har jag kommit på att jag ska
ha en näckros i den till sommaren!
Baljan har tagit plats på trädäcket, på soligaste platsen.
För näckrosor vill ha sol!
Jag har valt en dvärgsorts näckros som lämpar sig för att odlas i kärl.
Näckros Lilacea (Nymphaea Laydekeri Lilacea)
bild lånad från: http://www.boanas.se
Nu väntar vi bara på att vårvärmen ska
återvända och att Lilacea ska komma med DHL.

Kommentarer
Postat av: TantGlad

Stå till sig lät bra. Så är det nog. Vet du...Jag gjorde ett år samma sak som du. La dit näckrosor i ett kärl. Vackert vackert är det. Tänkte inte på detta då jag såg kärlet bara.

Nä nu ska jag sova. "Top Gun " på tv å nu paus. Gäääääsp. Natti natti och nattkram

2017-04-23 @ 23:28:31
URL: http://tantglad.bloggo.nu
Postat av: Anki

Så vackert! Jag gjorde likadant med en gammal balja för många år sedan - tyvärr var den baljan inte helt tät utan läckte i skarven mellan botten och sidorna. Trots flera försök att laga så blev den aldrig helt tät - numer får den agera vanligt planteringskärl för sommarblommor.
Ha en fin start på nya veckan!
Kram

2017-04-24 @ 06:08:22
URL: http://ankisbildblogg.wordpress.com/
Postat av: åsa i åsele

Aldrig tänkt tanken att man kan ha näckros i en zinkbalja på trädäcket.

Jag har ju oxå en gammal zinkbalja :)
frågan är ju om den läcker...
läste kommentaren Anki skrev.

svar Dahlian "heter" Crazy love" stora vita blommor med rosa inslag.

kram

2017-04-24 @ 07:47:55
URL: http://naltanorrland.blogspot.se
Postat av: Rost och rädisor

Å så fint det kommer att bli. Har funderat i liknande banor, men inte kommit till skott. Hur ska du vinterförvara plantan?
Allt gott
/Anette

2017-04-24 @ 07:50:34
URL: http://www.rostochradisor.blogspot.se
Postat av: Ama%20de%20casa

JAAA!!! Jag hade rätt! Du ska plantera i den. Men jag hade nog snarare gissat mer på jord än på vatten... Men rätt hade jag - vad vann jag? :-D

Ha en bra start på veckan!

2017-04-24 @ 09:32:17
Postat av: Paula

Men så vacker, näckrosor är favoriter. Vad jag inte visste var att älgar gillar att äta dem, därför simmar dom ut i sjöarna på jakt efter näckrosor. Fast dom är ju inte lika vackra som din röda förstås. Och jag hoppas du slipper en älg i trädgården, tsss
Kramen från ett översnöat pörte

2017-04-24 @ 19:38:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0