traditioner.....

1 ägg

1 dl mjölk

1 dl vetemjöl

olja att fritera i och

strösocker till garnering

 

Vispa ihop ägg, mjölk och mjöl.

 Värm oljan till 180 grader,
doppa struvjärnet i smeten och
sätt sedan ner järnet i
oljan och låt bakverket bli gyllene.
(Var lite kaxig i år och körde
med dubblajärn, men grytlock
brandfilt/släckare fanns
framplockat - det är viktigt
med säkerheten)
Ta försiktigt av struvan, och låt den
rinna av på ett hushållspapper.
Doppa sedan i sockret, låt svalna.

Jag förstår inte hur morfar vågade

ha med mig vid spisen, oljan måste

hålla ca 180 grader för att resutlatet

ska bli bra. Jag har bara ett vagt minne

av detta, jag var nog bara 4-5 år.

Hur som haver, även om morfar inte längre

finns i livet, så lever traditionen vidare.

För när mormor flyttade från huset

så fick jag hennes struvjärn.

Nu finns det struvor till

1:a advent, en stor burk till mormor.

Jag vet inte om mormor blev gladast över

struvorna eller pepparkakorna, men 

glädjen och tacksamheten i hennes 

röst då jag lämnade över burkarna

kommer jag alltid att minnas.

Snabbt som ögat for hennes hand ner

i pepparkaksburken, hon hann att 

knapra i sig några undertiden jag 

gjorde kaffe.


Kommentarer
Postat av: Ama de casa

Vilka härliga minnen! Förstår att du fortsätter traditionen :-)

Min mormor gjorde också alltid struvor, men det fortsatte inte via min mamma till mig. Däremot gjorde min moster struvor. Undrar om nån av hennes fyra grabbar har fortsatt med det?

Ha en fin dag!

2017-11-28 @ 09:15:13
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: åsa i åsele

Du är en otroligt snäll människa <3

Struvor liksom go' rån (eller hur dem nu heter) liksom munkar är sånna saker jag absolut aldrig äter då jag icke gillar smaken.
Men även om jag inte tycker om så gillar Elin dem min mor bakar.

kram

2017-11-28 @ 13:42:31
URL: http://naltanorrland.blogspot.se
Postat av: Paula

Hej, för några månader sedan hittade vi en märklig mojäng på loppis som någon skänkt till oss. Ingen av oss i personalen visste vad det var, men det visste en kund direkt, ett struvjärn! I Finland åt man struvor på våren, men som såg ut som skatbon. Är dom inte vackrare att se på än de smakar? Kanske har jag helt fel...du är duktig som håller liv i traditionerna! Kramen

2017-11-28 @ 20:41:06
URL: http://paulaz.se
Postat av: Eva

Traditioner är intressant och nästan en måste, men jag minskat mycket av det traditionella julbaket.
Varför, ingen som äter direkt av de mina/våra, de bakar sitt egna och gör sina traditioner.
Men struvor hade jag inte tackat nej till, de är något speciella. Min svärmor bakade dem till jul men ingen av familjen har vågar sig på den konsten.
Jag har bakat tre sorters bullar i veckan, lussekatter med saffran, kardemummasnurror, kanelbullar och det får räcka, tror jag hi hi.
De är mest till min man som är en kaffegubbe med kaka-till.
Tro jag det att din lilla mormor blev glad över det goda du bakat, en mormor hade jag också vilja ha, för jag aldrig haft någon.
Må väl/ Eva

2017-11-29 @ 18:31:52
Postat av: Anki

Redan förra året när du skrev om struvorna blev jag sugen på att skaffa struvjärn - så blev det förstås inte och nu sitter jag här och ångrar mig! Samtidigt som jag dreglar - och minns farfars struvor!
Kram

2017-11-30 @ 09:53:41
URL: http://ankisbildblogg.wordpress.com/
Postat av: åsa i åsele

svar Jag åt ju fisk, dubbelpanerad rödspätta, tänkte inte på att vetemjöl ingick i det...
Så pannkaka det äter jag icke ;-)

Gjorde faktiskt både Äggmuffins & Fröknäcke idag :)

kram

2017-11-30 @ 21:01:16
URL: http://naltanorrland.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0