torr, torrare, torrast

gräsmattan är sönderbränd, jag vägrar att vattna gräset.
Det finns så mycket annat som behöver vatten och gräset
det tar sig igen. Jag har den senaste tiden vattnat med slang.....
ja, jag vet vad morfar skulle sagt: - Det är för kallt vatten!
Men det finns inte en chans att vattna med ljummet kannvatten, 
då man helst behöver vattna morgon, middag, kväll! 
Jag tror aldrig jag har behövt vattna pionerna tidigare, men nu 
har de fått vatten  i flera veckor i omgångar. Fast de sjunger på
sista versen. Vissa sorter som brukar slå ut i mitten av juni är
snart över och förbi. Igår klippte jag bort 50 vissna blommor.
Men fröken Blåklocka från Lilla Sjöhagen håller på att slå
ut och jag vet att här vill det till att vattna!
(Lilla Sjöhagen ligger i Småland, och är farmor
och farfars sommarställe.
Klockan kommer från farmors föräldrarhem,  
så här har vi ytterliggare en släktklenod!)

Kommentarer
Postat av: Ama de casa

Klart att det är viktigt med mycket vatten i värme. Det gäller ju både folk, fä och växter.
Det som var tråkigast med vackert sommarväder var att vår mossmatta blev så himla stickig att gå på, men det var smällar man fick ta :-)

2018-06-10 @ 08:33:12
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: H i Östergård

Visst är det vackert att så mycket blommar. Men det är lite för tidigt. Inget vi kan påverka så det gäller som vanligt att njuta här och nu. Kram

2018-06-10 @ 08:45:07
Postat av: Anki

Det börjar vara jobbigt med torkan och värmen ... pust ...
Kram

2018-06-10 @ 11:47:35
URL: http://ankisbildblogg.wordpress.com/
Postat av: åsa i åsele

Hör Din kommun till dem som inte ska slösa med vatten och helst icke ska vattna sina trädgårdar och planteringar?
Jobbigt läge då vatten behövs för att få blommorna att överleva och frodas...

Här blommar syren typ två, tre veckor tidigare än normalt och häggen var lika snabb... den brukar blomma omkring 6 juni men i år så var den nästan överblommad redan i slutet av maj.

Här har vi haft kyliga dagar med minusgrader om nätterna, det är inte direkt torrt i skogen, yttorrt på vissa platser men på andra blött... hjortronblommorna blommar :)

kram

2018-06-10 @ 12:22:43
Postat av: Anna

Ja visst är det sorgligt med torkan.

2018-06-10 @ 20:30:47
URL: http://filipendula.blogg.se
Postat av: Paula

Hej, vilket underbart vackert hår du har! Och självklart är jag avis, jag har spikrakt hår som jag under många långa år permanentade. Och nu ska alla rakpermanenta och rakföna sig. Fattar nada.
Du, jag tror att min granne också fick ett aneyrysm som sprack. Han var drygt femtio år, bodde ensam i byn. När vi hade räkfrossa så var han med på Folkets Hus på kvällen. Jag träffade honom inte själv men det gjorde mina vänner. Han gick tidigt hem för han mådde inte så bra. Nästa dag skulle han infinna sig hos sin mamma på söndagsmiddag men kom inte. Inte heller svarade han i telefon. Räddningstjänsten fick bryta sig in och där låg han, i ett blodbad. Det här inträffade alltså för bara ca en månad sen...jag har inte frågat mamman angående dödsorsaken, hon ville veta så man har obducerat.Men nog är det konstigt att man först när man själv på något sätt drabbas märker av att det inte är så ovanligt som man själv tror med diagnoserna man har. Nu har oron lagt sig och jag känner igen mig själv igen, tack för stödet, o kram från pörtet

2018-06-11 @ 19:34:17
URL: http://paulaz.se
Postat av: Annette

Det är så otroligt torrt, och här kommer det inget regn. Jag tycker synd om bönderna som kommer inte kommer att få ihop hö till djuren. Själv står jag i kö för hö till i höst, men 800 ton är beställt innan mig! Jag gissar att många blev rädda efter förra årets höbrist då många tvingades avliva både hästar och andra djur på grund av bristen på mat. Nu verkar det hända samma sak. Hemskt.

2018-06-12 @ 16:05:44
URL: http://justnujusthar.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0