hur vi gjorde....

BP undrade igår hur vi gjorde.
 
Jo, vi höll hårt i kopplet och "smög" oss ifrån älgarna fortast möjligt.
Vi sa icke ett ord till varandra  -vi behöver sällan det, vi vet vad den 
andra tänker =)
Hade nu älgarna gått till attack hade vi släppt hunden, den var ju van 
till att jaga med sin Husse. Vi måste haft vinden på vår sida eftersom
älgarna inte fått upp någon vittring på oss. Men jag har varit närmre 
en älg än det där.....
Vi är kvar på 90- talet. Varje tisdagkväll åkte jag in till stan på ett aerobicpass, normalt sett var även bästa kompisen med. Men just den här tisdagen var jag själv i bilen.
 
 
Klockan är väl strax efter 20.30 en regnig novemberkväll.
Den småländskavägen slingarar sig fram - jag har kört på den "tusen gånger", jag  vet mycket väl var viltstråken går. Jag möter bilar och kan inte köra med helljuset tänt och i Småland är det mörkt på vägarna och skogen står hög om mig.
 
Jag är strax framme för att korsa bron som går över järnvägen och då mitt i vägen i färdriktningen står en stor älgtjur - jag uppfattar den inte förrän jag är bredvid och den vänder på huvudet  - det känns som om älgens skägg stryker taket på bilen, jag ser benen genom sidoruta på bildörren. Jag minns att jag hukar mig inne i bilen för att inte bli nuddad av den.
 
Jag kan säga att jag gjorde av med fler kalorier den millisekunden jag inser detta än jag förbrukat på träningspasset. Det gick ju bra - snacka om änglavakt. Bilen gick extra sakta resten av vägen hem och benen skakade som asplöv. Så jag är glad för varje dag jag slipper se en älg. (Jag har funderat på varför ingen av de mötande bilarna slog  på varningsblinkersen - de kan heller inte ha sett den) För det är så det funkar på landet - vi varnar varandra om det är storvilt på eller bredvid vägbanan. 

Kommentarer
Postat av: Ama de casa

Fy vilken hemskeupplevelse! Jag gillar i och för sig älgar, men dom ska INTE vara på vägarna!
Skönt att det gick bra.

Ha en fin dag!

2021-12-16 @ 10:32:51
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Anki

Hu ja ... vilken skräckupplevelse! Jag har en liknande från gamla E4:an vid Borgs kyrka, då en stor älg hoppade ut framför bilen ... jag släppte gasen där i flera år efter den gången - såå nära!

2021-12-16 @ 12:00:51
URL: http://ankisbildblogg.wordpress.com
Postat av: H i Östergård

Ja, där hade du verkligen änglavakt. I skogen är det ju helt fantastiskt att få se en älg. Men absolut inte på vägen.

2021-12-16 @ 12:10:14
Postat av: Gunnel

Fy, vad hemskt! Vilken tur du hade att den inte ställde sig så du inte kom fram. Man har inte mycket att sätta emot en sån bjässe. Kram

2021-12-16 @ 12:18:25
URL: http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com
Postat av: Micke

Ruggigt med ett sådant nära möte, de är fina de där älgarna men helst på lite avstånd.
Har väl mött en och annan i mitt liv, men på behörigt avstånd tack och lov.

Där hade du tur, det ska man ha ibland.

Ha det bäst.

2021-12-16 @ 13:48:54
URL: http://guldkryckan.blogspot.se
Postat av: Ditte

Oj, så illa det kunde gått. Och älgar är verkligen stora. Du måtte ha haft änglavakt. Troligt är väl att övriga bilister inte heller sett den. Man hinner ju heller inte ens väja om en älg plötsligt står där.
Kan tänka mig att du både darrade länge efteråt och hjorde av med mängder av kalorier.

2021-12-16 @ 16:01:06
URL: http://dittemitti.se
Postat av: BP

Tusen tack för upplösningen av cliffhangern och länken. Håller med dig, den "flykten" var betydligt mindre dramatisk än mötet med älgen på vägen. Där hade du verkligen änglavakt. Å bredvid en älg är man ju pytteliten. Man kan ju inte sätta emot alls.

PS. Kul med två lite längre inlägg:-) Så duktig du är på att berätta/skriva:-) DS.

2021-12-16 @ 20:54:42
URL: http://bp-computerart.blogspot.com
Postat av: Stefan Karlsson

Huh!
Snacka om upplevelse. Så närkontakt med skogens konung vill man inte ha, men tur det hela slutade väl.

2021-12-18 @ 07:40:10
URL: http://stefansvardag.wordpress.com
Postat av: Paula

Största skräcken är ju att köra på en älg, jag har sett hur resultatet kan bli. Inte på riktigt men ett försäkringsbolag hade för uppmärksamhet gjort en fejkad älgkrock där älgen var halvvägs in i bilkarossen. Fy, hemska tanke. Och jag har vänner som krockat med älgar med whiplashskador som följd...men de klarade livhanken.
Så det är sunt att vara rädd för de stora djuren! Ståtliga men bara på avstånd. Kram

2021-12-18 @ 18:34:02
URL: http://paulaz.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0