Final och Skyltsöndag # 303

28:e februari och finalen är kommen av färgsprakade Dahlior i februari.
Du kan äntligen pusta ut..... jag lovar inga fler bilder på Dahlior förrän säsongen drar igång på riktigt, även om det finns fler bilder i arkivet.
 
 
 
 
 
 
 
 
Buketter jag tagit med till jobbet... uppskattade av både kunder och personal.
 
 
Hur man sköter om sina Dahlior: 

Innan jag gräver upp dem på hösten så låter jag frosten ta dem så att bladen blir tråkiga, för då fattar tydligen knölen att det är dags att gå i vila. Jag gräver upp dem klipper av "blasten" och skakar/borstar av jorden från knölarna, låter dem ligga och torka till i garaget några dagar och ev. skakar jag av vissa lite till om det är mycket jord kvar. Sedan lägger jag dem i vad jag har, zinkbaljor, plastbackar och hinkar, bär ner dem i källaren i det svalaste rummet och förvarar dem mörkt.

 

Sedan tar jag fram dem i april, maj beror lite på hur våren ser ut... Förr så förodlade jag dem innan jag satte ut dem, men det har jag slutat med - det finns helt enkelt inte plats för det längre, utan de åker rakt ner i landet eller i spannar/ krukor jag har ju gärna några på trädäcket i krukor.

 

Jag delar på knölarna på våren om de är stora, tycker att det är lättast att se var ögonen är på dem då, men det går så klart att göra även på hösten.

 

Hoppas nu att jag kunna inspirera dig till att börja odla Dahlior =)

För dig som har balkong så funkar det ju bra att odla i kruka. Man behöver ju inte spara knölen för vintern om man inte vill. En knöl på våren kostar mellan 30 – 50 kr beroende på sort och inköpsställe. Så inte värre än att slänga en sommarblomma som gjort sitt på hösten. (OM man nu kan begränsa sig till att bara ha några, det är lätt att bli beroende. Men det är ju ett bra beroende för både kropp och själ)

 

Jag har fått frågan under månaden om jag vet hur många jag har och om jag har namn på dem och svaret är nej, när man har passerat gränsen över 50 sorter så gav jag upp med skyltar om namn…..det blir en nästan en omöjlighet  -jag har iallafall inte det tålamodet. Nu sorterar jag bara efter höjd. Låg, mellan och hög sen får färgblandningen bli som den vill.

 

Nu till veckans skyltsöndag:

Jag har gott om skyltar i mitt kök.....likt förra veckan en skylt i plåt.
Den som håller i skyltsöndag är bästa BP
 
 

Kommentarer
Postat av: Ama de casa

Det var verkligen en storslagen final! :-)

Jag har faktiskt odlat dahlior en gång. Ja, just det EN gång. När jag köpte knölarna (tillsammans med ett gäng sommarlökar) så trodde jag att det var som med tulpanlökar - att man grävde ned dom en gång för alla. Att det var sånt himla sjå med dom hade jag inte fattat alls. Dom blev kvar i jorden och såg aldrig ljuset igen... :-)

Fin skylt också :-D

Vad blir det för blommor i mars nu då?

Ha ett braigt upplopp på månaden!

2021-02-28 @ 09:10:15
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Gunnel

Jag vill gärna se fler dahliabilder. Idag blev första och näst sista bilden mina favoriter, Kram

2021-02-28 @ 11:21:06
URL: http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com
Postat av: H i Östergård

Tack för alla fina bilder. Det har varit så kul att titta in på bloggen och välja favorit. Idag är det en ståtlig final du bjuder på. Bäst tycker jag om nr 3.
Dahlian som jag tycker får bli månadens favorit är Ulla.
Ha det så gott!

2021-02-28 @ 15:25:56
Postat av: byblixtra

Så vackra Dahlior du visar som väcker vårkänslor!
Härligt att ha så nära till skyltbidrag. :-)

2021-02-28 @ 19:43:45
URL: http://https://byblixtra.blogg.se
Postat av: ToveOlberg

Du får gärna visa fler Dahlior! Mycket vackra buketter gör du! Söt plåtskylt, kanske är det lilla Dahlia som serverar i Dahliahagen .. :-)

2021-02-28 @ 20:49:06
URL: http://blandar.bloggo.nu
Postat av: Anonym

Måste säga att jag kommer sakna dina bilder på de vackra dahliorna. Är helt övertygad om att du inspirerad några av dina läsare att börja odla just denna blomma. Du är verkligen en trädgårdsentusiast som kan sin sak och som gärna lägger mycket tid, arbete och pengar på sin hobby! Å efter ditt "recept" borde ju alla förstå hur man gör;-)

Skylten är jättegullig! Tusen tack för den och länken:-)

2021-02-28 @ 20:50:21
Postat av: Ditte

Vilken härlig avslutningskavalkad av dahlior. Och det har varit väldigt roligt att se dem. Är imponerad av alla som du har och hur du får dem att trivas.
Jodå, mitt intresse är fångat och jag ska satsa på 4-5 stycken till balkongen. Vi har ju en söderbalkong så jag får ju se hur de kommer att trivas.
Kan tänka mig att de buketter med dahlior du haft med dig till jobbet och kunder blivit väldigt uppskattade.
Skylten är också jättefin.
Nu när dahliorna inte kommer på bloggen så kanske det kan bli lite smakprov från din trädgård under våren.
Önskar dig en bra start på veckan.

2021-02-28 @ 21:55:29
URL: http://dittemitti.se
Postat av: Paula

Du min vän har sannerligen gett dahlian ett ansikte! Så många former och färger så det liknar ingenting

2021-03-01 @ 00:36:18
URL: http://paulaz.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0