27 e januari

en pion om dagen i januari.
Och här kommer den som betyder mest för mig...
 

Jag har själv döpt den efter mina släktingar,  eftersom hon kommer från min mormors mormors trädgård. Så välkommen att titta på 1800- talet och kanske ska vi ännu längre tillbaka i tiden, för jag har svårt att tro att pionen var ny på mormors morsmors tid. Min mormor skulle ha fyllt 99 år i sommar, tyvärr så finns hon inte längre med mig. (Vi som skulle ha haft 150 års kalas ihop 2022).  Men jag visar stolt upp min fina släktklenod `Märta Maria`

Hon står vi trappan och välkomnar en hem eller så säger hon välkommen ut i trädgården. Det känns extra bra varje gång hon slår ut, det var med ett visst ansvar jag grävde upp och flyttade henne då mormor flyttade från huset. Smart nog så delade jag med mig av roten, så fler exemplar finns om  vintern skulle gå illa åt henne.

Här hänger hon ut genom trappräcket och stora blommor blandar sig med blommorna i krukorna. 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Ama de casa

Verkligen en pion med affektionsvärde! Sen verkar Märta Maria vara väldigt kärvänlig också som pussar på dom andra blommorna :-)

Ha en härlig onsdag!

2021-01-27 @ 09:20:42
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: H i Östergård

Så fin hon är Märta Maria. Precis lika fin som din mormor var. Förstår att den betyder riktigt mycket. Kram

2021-01-27 @ 17:11:18
Postat av: BP

En riktig personlig pion som verkligen betyder något för dig. En väldigt varm historia om Märta Maria. Gillar namnet. Har en kompis som heter Maria och hennes dotter heter Märta:-)

2021-01-27 @ 20:26:27
URL: http://bp-computerart.blogspot.com
Postat av: Ditte

Vilken härlig historia om denna gamla och vackra pion. Så roligt att du berättar. Namnet Märta Maria är så vackert och passar helt perfekt till hemma. Så fint med detta minne från din mormor. Förstår att du vårdar minnet av din mormor och pionen Märta Maria.
Önskar dig en trevlig kväll.

2021-01-27 @ 20:27:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0