Mormor får jag ta en....

Hur många gånger har jag som liten krupit upp i mormorsfamn och viskat:

 -Mormor får jag ta en dröm till?

 

För drömmar var mina absoluta favoritkakor då jag var liten.

Morfar hade lärt mig att man inte kunde ta hur många drömmar som helst från kakfatet eller andra kakor heller för den delen, varken hemma eller på kafferepen.

 

Det var inte av stränghet han lärde sina barnbarn detta utan av vett och etikett. Men om man nu behövde både två och tre drömmar till den hemkokta hallonsaften…. så gick det ju alltid bra att fråga.

Svaret på frågan var ju alltid: - Ja!

 

Det var stort att gå på kafferep med mormor och morfar till de närmsta grannarna och prova ny sorters kakor. Men mormors kakor var alltid bäst!

Kakor bakade på smör, socker och kärlek.

 

Trots att drömmar var min favorit som liten har jag aldrig bakat dem själv. Men i lördags då gjorde jag slag i saken och bakade då Lavendeldrömmar!

Jag är säker på att både mormor och morfar skulle ha tyckt om smaken.(mormor bakade de klassiska)

Jag har också torkat lavendel och fyllt på bruken i skafferiet så att jag klarar mig till nästa sommar. Man måste ha mycket lavendel, det ska ju räcka både till humlor, fjärliar, bin och mig....

Jag har både vit och lila, här är ett utav mina fem ställen i trädgården där det växer lavendel.
Lavendel på tork.
 
Nybakta lavendeldrömmar.....kan säga att de smälter i munnen, precis  lika bra som  mormors  klassiska. 
Smör,  socker och  kärlek..... Som vanligt  ger jag  bort de flesta. 
 
 

Kommentarer
Postat av: Ama de casa

Vilka härliga minnen och kakorna ser ju hur goda ut som helst! Fast blommorna känner jag inte riktigt igen... ;-)

Ha en härlig måndag!

2021-07-12 @ 09:25:30
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Micke

Minns att det var speciellt med alla kakor när jag var liten också, min familj var ofta i färd med att planera besök både hos oss och hemma hos andra, kakor var viktigt på den tiden.
Idag äter jag nästan inga, kanske dags att ta upp den traditionen igen? ;)
Härliga minnen hos dig här idag.

Ha det fint nu.

2021-07-12 @ 13:24:58
URL: http://guldkryckan.blogspot.se
Postat av: Åke

Jag får en Flashback till min farmors kakfat, jag var det första barnbarnet och jag fick vissa fördelar. Mormor var också duktig på att baka och det fördes över till min mor som var ypperlig och alltid sju sorters kakor vid kalas. Tyvärr gick min mormor bort när jag var i unga år. Däremot minns jag karamellskålen morfar alltid hade med de hårda danska kungen.

2021-07-12 @ 15:28:29
URL: http://www.nacka144.se
Postat av: Ditte

Oj, så jag känner igen mig här vad gäller att följa med på kafferepen. Mormor bakade drömmar, farmor bakade och mamma bakade drömmar. Drömmar som smälte i munnen. Så gott det låter med lavendeldrömmar. Och lavendel i sig är ju så vackra och doften är helt ljuvlig.

2021-07-12 @ 18:06:08
URL: http://dittemitti.se
Postat av: BP

Vilket varmt och fint inlägg med minnen om din mormor och morfar. Mina mor- och farföräldrar bodde långt ifrån mina föräldrar och mig, så jag vet inte ens om de kunde baka. Min mamma däremot var otroligt duktig. Å du har helt rätt drömmar eller andra bakelser var bäst som man minns dom från barndomen.
Är impad över att du bakade LillaSyster-drömmar. Å lavendel - min mamma gjorde små påsar med lavendel och la dom i bland annat linneskåpet.

2021-07-12 @ 20:23:43
URL: http://bp-computerart.blogspot.com
Postat av: Paula

Så mycket kärlek som rymdes i ditt inlägg! Jag följde jämnt med mormor på kafferep hos hennes väninnor. Ganska ensamt var det, men det var jag van vid. Sorterade vykort, klippte ur gamla tidningar o lyssnade med ett halvt öra på tanterna. Men vet du, jag minns inga kakor trots att jag måste ätit mängder! Jag minns dock trerättersmiddagar som var ganska rysliga, började med Campbells oxsvanssoppa, sedan slottsstek med gele, och till sist konserverade päron. Huvaligen...Kram

2021-07-12 @ 23:27:50
URL: http://paulaz.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0