Plåtburk Nr 28

En stor gammal plåtburk som pappa köpt för många många årsedan till mig. Här i finns det torkade trattkantreller, nu är inte burken full längre.  I början på 2000-talet plockade syrran och jag så galet mycket trattkantareller, att den här burken inte räckte till att förvara den torkade svampen i, jag skulle gissa att det går minst sju liter i burken kanske åtta.
 
(Det fanns hur mycket trattkantareller som helst det där året, vi plockade svamp i Icas stora papperspåsar.  Sedan torkade vi den med fläktar/kupévärmare i ett utav rummen i syrrans lägenhet.....Kan säga att den doften var speciell och det var väl ett under att ingen anmälde den doften som spreds ut i trapphuset. Man kunde ju tro att någon skum verksamhet pågick. Vi plockade alla svamp på samma ställe. Ja jisses har inte plockat så mycket svamp sedan jag var barn och var med moster i skogen och vi körde hem svampen i skottkärra - det var bättre förr!)

Kommentarer
Postat av: Ama de casa

Jag tycker mig känna igen den där burken från min barndom. Tror att mamma hade en sån, fast en lägre modell.

Härligt att hitta såna mängder med svamp!

Ha en fin dag :-)

2022-01-28 @ 09:17:10
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Anki

Vilken härlig berättelse - och en fin burk är det också!
Har också ett minne när vi plockade svamp i skottkärra, men det var inte trattkantareller utan karljohanssvamp :)
Ha en fin fredagseftermiddag!
Kram

2022-01-28 @ 13:46:31
URL: http://ankisbildblogg.wordpress.com
Postat av: BP

Kul att i stort sett alla burkar har ett "eget liv" och bär på ett personligt minne. Den här burken är det första du visar som ser aningen använd ut. De andra såg ju i stort sett oanvända ut.

2022-01-28 @ 19:58:47
URL: http://bp-computerart.blogspot.com
Postat av: Ditte

Vilken rejäl burk! Och härliga minnen komme med den. Tänkte som BP att brukarna har sin egen historia. Jätteroligt.
Vad gäller torkning av svamp har jag ingen erfarenhet. Men jag förstår vad du menar.
Jag har fått jättefina , torkade, trattisar av Anki. Men då var de ju redan torra. Hade dem också i en plåtburk. Men nu ska mer saker i burkarna.

2022-01-28 @ 22:58:34
URL: http://dittemitti.se
Postat av: Paula

Jag plockade också ett år galet mycket, vi satt i mitten med trattisarna runtom och klippte av dem med sax! Sex stora konsumkassar fulla på en gång, sen var jag tvungen att ge upp när mörkret föll. TÄnkte gå tillbaka nästa dag, men då hade vintern kommit och allt låg under snön. Visst är det roliga minnen att ha! Och burken kanske fylls på ett annat år igen

2022-01-29 @ 19:01:01
URL: http://paulaz.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0