Småkrypen har börjat att vakna

 
I källartrappan såg jag en Riddarskinnbagge och det dröjde inte länge förrän jag upptäckte att den hade en kompis några steg längre ner - det vill till att se vart man sätter fötterna.  
Nässelfjärilen som helst inte vill vara med på bild.... jag undrar var den sover om nätterna för det är då ingen sommarvärme om kvällar och nätter - här solar den sig på muren.
 
Såg även vildbin i krokusarna i måndags, flugor finns det också.  Några daggmaskar fanns under en påse med jord och  myrorna irrade runt då jag  lyfte på en gammal hink. Skatorna är i fullgång med sina husbyggen upptäckte jag på promnaden hem från jobbet. I helgen som gick såg jag även Tussilago, men tyvärr hade jag inte möjlighet att föreviga dem på bild. 
 

Kommentarer
Postat av: Ama de casa

Den stackars nässelfjärilen var väl stelfrusen där på muren så du fick chansen att fånga den på bild :-)
Även om jag inte är så förtjust i småkryp så är dom helt klart vårtecken dom med :-)

Ha en fin dag!

2022-03-16 @ 09:14:58
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: H i Östergård

Så många vårtecken! Det är bara att konstatera att våren har kommit längre hos er än här. Men några nya vårtecken dyker upp här också, jag såg bl.a. ett par tranor igår. Ha det så gott! Kram

2022-03-16 @ 10:08:47
Postat av: Anki

Härliga vårtecken! Inte såå många sådana här på femte våningen, men fåglarna kvittrar :) Nu är jag precis hemkommen från dagens promenad och jag måste säga att det är ganska glest mellan vårtecknen. Några få krokusar och även snödroppar här och var ... och en vanlig husfluga på köksfönstret :)
Ha en bra onsdag!

2022-03-16 @ 13:22:09
URL: http://ankisbildblogg.wordpress.com
Postat av: Ditte

Så fina vårtecken. Bara att njuta. Men det är kallt för krypen nattetid. Såg vackra krokusar idag i en backe och tror det var en humla som besökte dem. Men det kan ju ha varit ett bi också.
Trevlig kväll

2022-03-16 @ 16:32:05
URL: http://dittemitti.se
Postat av: BP

Det märks att du bor i hus och "på landet". Där vaknar småkrypen till betydligt tidigare än i en lägenhet i ett 10-våningshus;-) De enda två varelser jag sett hittills i år är en nyckelpiga och en slö fluga. Har också hört hur mycket fågelkvitter som helst, och det sedan i början på februari.
Riddarskinnbaggen var otroligt vacker. Å namnet är ju klockrent!

2022-03-16 @ 20:01:33
URL: http://bp-computerart.blogspot.com
Postat av: Paula

Jag har än så länge bara sett myllret i en myrstack, förutom fåglarna då. Men det är så fina, vårtecknen du hittat.
Kram

2022-03-18 @ 23:38:50
URL: http://paulaz.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0