Dahlia säsongen har börjat.....

De verkar ha klart vintern bra,  trots att jag i höstas bytte förvaringsplats för dem under  vintervilan. (Har varit lite orolig att det blev för kallt.)
 
Många hade fått "ögon" så då var det ju bara att sätta fart och få ner dem.
 
De brukar ju stå i flaggstångslandet, men det gjorde jag ju om förra året till en perennrabatt.
Så i år får de stå här i den gamla odlingsbädden som sett sina bästa dagar.....Men jag tror nog att den håller en sommar till. Blir nog lagom att riva den då knölarna ska upp igen i höst. Har under vintern haft stora krukor nergrävda här, därav de stora hålen. Fick ju börja med att vända runt jorden  och plocka bort ogräs och spillet efter att grannen klippet häcken i höstas.
 
De Dahlior som inte visade något livstecken åkte ner i "uppvaket kuvöser" dvs i plastlådor....
 .... lite lecakulor, jord och sedan ner med dem bara. Antar att de flesta tar sig det brukar vara så. Har satt lådorna i ett drivhus.
 
Det tog sin lilla tid.... men nu är de satta. Har satt ett 20 tal i hinkar också att ha på trädäcket. Nu är det bara att vänta. Tror nog att jag håller mig nog inne resten av eftermiddagen, är lite trött på blåsten.
 
 

Kommentarer
Postat av: Ditte

Jätteroligt att se dina dahlior nu och senare när de är i blom. Du får säkert ordning på de som är i kuvöserna också.
Är så fascinerad av hur fint du får till det. Kämpar på med uppmuntrande tillrop till de sticklingar jag tog hem från den spanska passionsblomman. Men de ser extremt taniga ut. Har dock inte gett upp.
Önskar dig en fin kväll.

2022-05-14 @ 18:14:44
URL: http://dittemitti.se
Postat av: BP

Du är betydligt mera framgångsrik med dina dahlior än min bästis Yvonne. Hon lät sina dahlior övervintra i varmgaraget. Som jag har förstått det så överlevde femtio procent. Tror nog jag mejlar henne länken till din blogg:-)
Så himla bra jobbat av dig:-)

2022-05-14 @ 18:24:29
URL: http://bp-computerart.blogspot.com
Postat av: Ama de casa

Dom är ju himla fina (när dom väl blir gröna och blommiga igen), men attans vad mycket upp- och nedgrävanden det är...

2022-05-14 @ 20:36:33
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Anki

Skönt att se att de mår bra! Snart kan du njuta av härlig blomprakt!

2022-05-15 @ 18:01:37
URL: http://ankisbildblogg.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0