Regnpromenad....

Igår på morgonpromenaden med min väninna fick jag syn på denna växt i en trädgård. Såg ju först ut som en vit ros, men rosor blommar inte i majmånad. 

Då tittade jag på bladverket och inser att det är ju pionblad. Men pioner blommar inte heller i maj…… Men det måste ju vara ett Pionträd? När jag kom hem så googlade jag det heter Trädpion och det blommar i maj-juni. .
Så läckert och ”Villhöver” begäret satte in alldeles förskräckligt….
Jag hade ett annat ärende att göra och på vägen hem svängde jag in om Plantagen och vad finns där....
Jo, precis det som Villhöver vill ha! Flera läckra sorter......När man inte kan välja så har min far lärt mig: Ta båda!
Sagt och gjort två Trädpioner fick åka med hem.
 
 
 
Sen var det ju bara den lilla detaljen.....i vilken del av trädgården ska jag sätta dem?
De vill ju ha sol så det blev till att utöka det stora befintliga pionlandet .
Gräva och sedan flytta ut plåtkanten....för vilken gång i ordningen jag breddat detta landet det vet jag inte. Troligen var det inte sista gången heller.
Klart för att gräva ner de nya växterna, satte även ner en Verbena som stått på tillväxt och en jordviva som gjort sitt i en kruka. Så ner med växterna, lite ny jord, benmjöl och på med täckbark. 
Ordningen återställd må de växa och må bra. Har jag tur så blommar de för oss till nästa vår. Men man vet aldrig med pioner.....de kan tjura lite och vänta med att sätta knopp. 
Trots att de regnat så var det alldeles torrt i marken då ja grävt mig ner en bit, så det behövs mycket mycket mera regn.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Ama de casa

Trädspioner har jag aldrig ens hört talas om, men dom såg fina ut och kommer säkert att trivas utmärkt hemma hos dig :-)

2022-05-21 @ 08:36:34
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Anki

När vi bodde vid Orga kvarn, innan vi flyttade till Granmyra hade jag en jättefin vit trädpion ... tyvärr bara i två år, sen ville den inte mer, men åh såå fin!
Hm ... kom på en annan pion - svavelpion - har du någon sådan? De är också läckra!

2022-05-21 @ 10:42:17
URL: http://ankisbildblogg.wordpress.com
Postat av: Susjos

Trädpioner var nåt nytt, på landet vid stugan har svägerskan planterat pioner, de är ju så ljuvliga! Vi hade faktiskt pioner när vi bodde i radhuset också, säger en som inte har några gröna fingrar över huvudtaget!
Ha en fin lördag!

2022-05-21 @ 13:50:09
URL: http://www.susjos.blogspot.com
Postat av: Ditte

Grattis till lyckat köp!Trädpionerna är verkligen vackra.
Instämmer i det din pappa sa med att ta båda. Gör också så då och då.
Hoppas de blommar nästa år.
Förstår att du fick utvidga pionlandet men det fanns marginal som tur var.
Din trädgård är verkligen magnifik. Så inspirerande.
Önskar dig en fin kväll-

2022-05-21 @ 19:48:08
URL: http://dittemitti.se
Postat av: BP

Fantastiskt dina bilder. De första bilderna på pionerna ser ut som spetskål med flingsalt. Otroligt läckra foton som eggar fantasin.
Klart att det återigen stod ditt namn på pionträden:-) Dessutom har du ett extremt flexibelt (i dubbel bemärkelse) blomsterland. Så smart med den rostiga inramningen och snyggt:-)
Gissar att du även invigde de ny gummistövlarna eller;-)

2022-05-21 @ 20:06:29
URL: http://bp-computerart.blogspot.com
Postat av: Paula

Du får bygga ut alla land och sen får du bygga en trappa upp till en bro som går över trädgårdslandet från uppfarten till huset fram till entren. Det fixar du lätt, och trädpionen blir ett vackert tillskott, visst är det kul att man aldrig blir fullärd?

2022-05-21 @ 20:35:20
URL: http://paulaz.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0