Skyltsöndag # 366

 Idag får det bli skyltar från aprilmånad då jag var och lade på sommarhjulen.
Jag som alltid gjort detta själv innan .....
 ...men med förra bilen så bestämde maken att vi skulle ha dem på däckhotell och jag är faktiskt ganska nöjd över det beslutet då det inte är några små "bebishjul" på den här bilen. Skönt att slippa hissa upp och byta, tvätta och få ner dem i källaren på sommar/vinterförvaring. Sen är det ju så med nya bilar att de ibland behöver programmeras.....alla denna elektronik. Det hjälper inte att bara tala om för bilen invändigt att den fått sommar eller vinterhjul....ibland krävs det att man går runt med en handdator vid varje hjul och talar om för bilen via en sticka man satt inne i bilen att det är de här hjulen som gäller nu. (Ja, vissa saker var bättre förr - gillar mekaniska saker - lättare att förstå sig på då det gäller att  laga och fixa) 
Självklart har jag kollat hjulbultarna - känt på dem både en och två gånger först efter ca 10mil men också efter 50mil ...men inte en endaste hjulbult behövdes dras åt - snyggt jobbat Däckia. Eller snyggt jobbat Emma för det var hon som tog sig an vår bil och den här gången gick hon runt med handdatorn med en gång så slapp jag åka tillbaka senare på eftemiddagen och släcka lampan som lyser då man inte programmerat om den här bilen. 
Den som håller i skyltsöndag är  bästa BP 
 
ps. På min gamla jeep där är det åretrunt däck.....smidigt värre bara att tuta och köra. Fast tuten vet jag inte när jag använde sist.....kanske ska testa den i veckan? Ååå andra sidan är jag säker på att den fungerar.
Dags att kicka igång söndagen, börjar väl med kaffe och sedan ut i trädgården. Solen skiner och trädtopparna vajar bara lite. 

Kommentarer
Postat av: Äventyret framtiden

Ett så lämpligt och fiffigt namn de har Däckia. Man kan inte ta fel på vad som görs innanför dessa dörrar. Ha det gott!

2022-05-15 @ 14:34:47
URL: http://pettasblogg.blogspot.com
Postat av: Ama de casa

Smart att anlita den servicen, särskilt när den är så proffsigt genomförd. Så skulle nog vi också göra, fast nu har vi inte bytt från vinter- till sommardäck sen våren 2006. När vi har "råkat" hamna i snöiga trakter har vi använt snöstrumpor på däcken och det funkar utmärkt. Bytt däck på grund av slitage har vi gjort en gång (i kombination med en "spik i foten" (i hjulet, alltså), och det jobbet överlät vi helt och hållet till Toyota :-)

Snyggt och tidsenligt skyltat!

2022-05-15 @ 16:46:22
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Åke

Smidigt med däckhotell, lämpliga skyltar :) Använder däckhotell på tjänstebilen. Men den privata säger jag att det är sista gången jag byter för dom är tung och stora på den X3:a frun brukar. Både till släpvagnen och BMW:n ligger otvättade :) Jag kan inte dra ut högtryckstvätten ännu pga frys risken. Trevlig söndag!

2022-05-15 @ 17:35:04
URL: http://www.nacka144.se
Postat av: Micke

Ja jösses vad mycket elektronik det finns i bilarna nu för tiden, tur man ännu kan sätta sig bakom ratten utan att behöva programmera om hela bilen. ;)
Men dte är ju skönt att slippa byta däcken själv och utöver det förvara dem, det gjorde vi de sista 5 åren av bilägande...skönt.

Hoppas vädret hos dig hållit sig kvar med sol, det har det här.

Ha det bäst Lillasyster.



2022-05-15 @ 17:47:45
URL: http://guldkryckan.blogspot.se
Postat av: Anki

Smidigt med däckhotell och att få hjälp att fixa däckbytet!

2022-05-15 @ 17:50:56
URL: http://ankisbildblogg.wordpress.com
Postat av: byblixtra

Ja, det är bra att ha däckhotell och slippa hantera och förvara stora däck.

2022-05-15 @ 19:05:41
URL: http://https://byblixtra.se
Postat av: Anonym

Jag hade också däckhotell de sista åren efter makens frånfälle. Så smart.
Kram

2022-05-15 @ 21:47:33
Postat av: Ditte

Snyggt skyltat.
Visst är det bra och praktiskt med däckhotell. Inte minst om man har en modern bil där så mycket styrs av det elektroniska.
Nu är bytet klart och "bara" att tuta och köra-
PS Köpte ett par dahlior idag. blev inspirerad av dig.

2022-05-15 @ 22:39:53
URL: http://dittemitti.se
Postat av: BP

Hahaha! Det är precis därför med alla dessa "nymodigheter" och finesser att jag är såååå glad att vår Tintin vägrar att ge upp och fortfarande rullar. Även "han" har året-runt-däck som inte har bytts på minst fem år. Å inte behöver man dra år bultarna efter 10 mil heller. Så korkat!!!
Däckia ligger granne med min bilverkstad förresten här hemma, eller i Viggbyholm för att vara exakt.
En praktisk irl-skyltning från dig:-) Tusen tack för den och länken:-)

2022-05-15 @ 23:37:01
URL: http://bp-computerart.blogspot.com
Postat av: Paula

Däckhotell är mycket förnuftigt säger hon som aldrig ägt en bil. Men hon har ändå haft bil i "familjen" x antal år, och numera fixar man ingenting på en bil utan en dator! Undrar om bilmekanikerna gillar den nya tekniken eller om de hellre hade fortsatt meka som förr?

2022-05-19 @ 20:58:02
URL: http://paulaz.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0